Donera Bröstmjolk

• Donera Bröstmjolk

Första bild 1

Bli donator och gör skillnad!

Varje dag föds ett barn mer än 12 veckor för tidigt (vecka 28) i Sverige. Och 6,5 % av alla barn är för tidigt födda (innan vecka 37). Det är nästan tjugo barn om dagen. Du som ammar kan hjälpa till och bidra genom att donera bröstmjölk via en modersmjölkbank upp till att ditt barn är 3 månader gammalt. Vid en extremt för tidig födsel har mammans mjölkproduktion inte kommit igång och precis som för fullgångna barn är bröstmjölk nödvändigt. Bröstmjölk är enligt WHO den bästa näringen för ett barn upp till 6 månader.

Donationsknapp

Det råder periodvis stor brist på donerad bröstmjölk bland landets modersmjölkcentraler (MMC). Om du blir bröstmjölksdonator blir du delaktig i att skapa en friskare och tryggare början på livet för prematurfödda bebisar.

Projektet syftar till att öka kännedomen kring bröstmjölksdonation

Svenska Prematurförbundet har med stöd av Philips Foundation startat projektet ”Donera Bröstmjölk”, i syfte att öka mjölkdonationen till för tidigt födda barn som vistas på någon av landets neonatalavdelningar. Projektet är nationellt och syftar till en ökad kännedom gällande möjligheten till att donera bröstmjölk för ammande mammor som har ett barn mellan 0-3 månader.

Philips kommer därtill att donera en större summa pengar till Lilla Barnets fond, en stiftelse som finansierar forskning inom svensk neontalmedicin. Philips Avent, kommer dessutom att skänka en manuell bröstpump till varje donator. Klicka här för att få mer information.  Mjölkdonationen ska göras vid någon modersmjölkscentral i landstingets regi under 2016/2017.

Varje droppe är viktig! De allra minsta prematurfödda barnen behöver bara några milliliter mjölk varje måltid så varenda liten droppe gör stor skillnad.

Din donation gör stor skillnad!

Testimonials

Sponsorer Final

Vår samarbetspartner Philips har även de upprättat en landningssida för kampanjen.

Det tackar vi för! Sidan hittar du HÄR!