Aktiviteter Sthlm

Ett av Prematurföreningen Stockholms syften är att skapa möten mellan föräldrar till prematurfödda, prematurfödda och anhöriga för att alla ska kunna identifiera sig och lära av varandra. Ofta känns det bra att prata med någon med liknande upplevelser. Formen för sammankomsterna kommer och går. Just nu anordnar vi de som du kan läsa om nedan. Har du en idé om ett nytt sätt att träffas? Hör av dig till oss!

Föräldrafika
Prematurföreningen Stockholm ger regelbundet inneliggande föräldrar en möjlighet att träffa någon av våra kontaktföräldrar för samtal på sjukhuset. Målet är att vi ska kunna erbjuda detta på alla neonatalavdelningar i Stockholm/Uppsala men vi har en bit kvar. Många föräldrar berättar att det varit väldigt värdefullt för dem att få träffa någon som gått igenom samma sak som de själva under tiden de legat inne. Vårt syfte är att lyssna, stödja och erbjuda en målbild av att livet ofta blir bra när man kommer hem.  För att bli kontaktförälder måste du ha minst ett år bakom dig sedan du själv kom hem från neo. Om du är intresserad av att bli kontaktförälder mailar du på kontaktforalder@prematur.nu så träffar vi gärna dig och berättar mer.

Ryggsäcksträffar
Det har handlar inte om fjällvandring som det kanske låter utan om träffar för de föräldrar som kommit hem. En slags spontan föräldragrupp. Vi träffas, umgås, knyter kontakter, lyssnar på andras resor och om man vill, delar med sig av sin egen. Under träffarna kan vi även dela tips och råd som ofta prematurföräldrar kan ha svar på, t.ex. "vart hittar ni kläder som passar?". Vi kan göra allt från att ta promenader, fika, ha pubkvällar, äta middagar ute tillsammans eller bara ses hemma hos någon. För att se datum för nästa ryggsäcksträff, gå till kalendern.

Prematurträffar
Aktiviteten vänder sig till dig som är prematurfödd (för tidigt född).
Vi vill ge prematurfödda en möjlighet att umgås, knyta kontakter och dela erfarenheter. Idéen med träffarna i korthet är att lära känna andra prematurfödda, dela med sig av kunskap, erfarenheter och bidra till en känsla av samhörighet och att ingen är ensam i sin neo-resa. Träffen sker i en kravfri miljö där alla deltar utifrån sina egna villkor och förutsättningar. För att se datum för nästa prematurträff, gå till kalendern.

Picknick
Vi anordnar en picknick i Hagaparken varje vår, en aktivitet för familj, släkt och vänner. Picknicken brukar vara väldigt uppskattad, inte minst för att även föräldrar med mycket infektionskänsliga barn känner sig trygga att delta. Barnen kan om de vill prova lyckan i fiskedammen.

Världsprematurdagen
I nära anslutning till 17 november uppmärksammar vi i Stockholm världsprematurdagen tillsammans, föräldrar, barn, ungdomar och anhöriga är alla välkomna.

Julklappsinslagning
När det börjar närma sig jul möts vi och slår in julklappar till kämparna som ligger inne på neonatalen, fikar och umgås. Barnen kan leka med varandra, föräldrar och anhöriga slår in paket, och pratar.

Julgransplundring
En träff på vintern behövs när det är som mörkast. Vi ses någonstans i Stockholm, dansar kring granen och äter några sista pepparkakor.

Föreläsningar
Prematurföreningen Stockholm anordnar regelbundet föreläsningar om många ämnen som rör för tidigt födda barn. Tidigare föreläsningar har handlat om bla.a motorik, inlärningsproblem, ätovilja, börja skolan, anknytning och Express-studien.

Våra möten
Sist men inte minst ses styrelsen varje månad. Alla medlemmar är hjärtligt välkomna att komma och delta eller bara lyssna och prata efteråt.

Prematurpicnic

Följ oss på Social media

Facebook: Prematurföreningen Stockholm     Instagram: Prematurföreningen_Stockholm     Twitter: @PrematurSTHLM