Världsprematurdagen 2021 | Stockholm

Idag uppmärksammas världsprematurdagen världen över, byggnader ljussätts i lila toner och i Svergie genomförs ett seminarium digitalt från kl 16:00 17/11 på temat ”Nytt nationellt neonatalt kunskapsstöd – vårda, värna och vägleda.”(se det här).

Barn som föds före graviditetsvecka 37 räknas som för tidigt födda. Barnen delas sedan in i tre grupper, måttligt för tidigt födda (<v37), mycket för tidigt födda (<v32) och extremt för tidigt födda (<28). Ungefär 7000 barn föds för tidigt varje år, och omkring 100 000 barn och ungdommar i åldrarna 0-18 år är för tidigt födda i Sverige.

Ikväll bjuder vi in till digital avdelningsfika för dig vars barn vårdas på neo just nu, eller nyligen är hemkommen. Du är varmt välkommen oavsett vart i landet du befinner dig! Läs mer via länken som öppnas i ett nytt fönster (här)

Vi tänker lite extra på er som kämpar på sjukhus eller hemmavid – du är inte ensam – tillsammans är vi starka!

Tips och råd (öppnas i ett nytt fönster)
Tips till dig som nybliven prematurförälder (här)
Tips till dig som anhörig (här)
Tips inför hemkomst (här)